הובלת שינויים – לשרוד או להיעלם – הנשר כמשל

הנשר כמשל

אגדה מספרת שהנשר הזקן עוקר את מקורו, את ציפורניו ואת נוצותיו כחלק מהתחדשות |

ארגונים יכולים ללמוד מהמשל ולהיערך לשינויים

 

ההיסטוריה מלמדת אותנו שרק גופים שלקחו סיכון והתאימו את עצמם למציאות המשתנה, שרדו לאורך זמן.

המסקנה: בלי שינוי אין צמיחה.

 

רק השחרור ממטעני העבר יאפשר לנו להמריא אל עבר העתיד.

 

אגדה קטנה מהטבע (עם מסר גדול ועוצמתי):

הנשר, מלך העופות,  מחזיק בתוחלת החיים הארוכה ביותר בקרב בני מינו. הוא יכול לחיות עד 70 שנה.

אבל, כדי להגיע לגיל זה עליו לעשות החלטה קשה בגיל 40.

נוצות הכנפיים הכבדות נעשות סמיכות מדי, מסתבכות בחזה שלו ומקשות על הנשר לעוף.

הטפרים שלו, שהפכו ארוכים מדי וגמישים מדי, לא יכולים עוד לצוד ולתפוס טרף.

המקור הארוך שלו הפך מכופף מדי ולא מאפשר לו להכניס אוכל לפיו.

 

במצב זה יש לנשר שתי ברירות:  היכחדות או שינוי.

 

תהליך השינוי יהיה ארוך וכואב ויימשך כ-150 יום.

אבל, הוא רואה את האור בקצה המנהרה. ואם יעבור אותו, עתידו החדש מובטח.

 

בתהליך השינוי, הבנוי מכמה שלבים, הנשר עובר תהליכים שבחלקם דומים למוות:

  1. הנשר צריך לעוף לקינו שבראש ההר, צריך להכות עם המקור שלו בסלע ההר עד שהמקור נתלש.

תלישת המקור כואבת, אבל מאפשר למקור חדש לגדול.

 

  1. בעזרת מקורו החדש, יידרש הנשר לתלוש את הטפרים שלו.

תלישת הטפרים כואבת, אבל מאפשרת לטפרים חדשים לגדול.

 

  1. בעזרת טפריו החדשים, הנשר יידרש לתלוש את נוצות הכנפיים שלו.

גם תלישת נוצות הכנפיים מכאיבה, מותירה את הנשר מכוער לתקופת מה.

 

ואז, אחרי 5 חודשים, עם מקור חדש, טפרים חדשים ונוצות חדשות, הנשר מבצע את יעף הלידה מחדש

והוא יחיה עוד… 30 שנה נוספות.

 

זוהי אמנם רק אגדה, אך המסרים אמיתיים וחשובים:

 

מה מנהלים / עסקים / ארגונים מוכנים לעשות כדי להכין את עצמם לפעול בהצלחה בעולם משתנה, תחרותי וטכנולוגי?

מהו השינוי הכואב הנדרש מהם?   

האם הם מוכנים לקחת סיכונים ולשלם מחירים כדי לצאת לדרך המלך?

 

כמו לנשר שבמשל, זהו תהליך כואב, תהליך של וויתור, תהליך של התכנסות, התבוננות פנימית

וויתור על האגו, פרידה מהרגלים ישנים, אימוץ דפוסי חשיבה והתנהלות חדשים.

 

כולם רוצים להיות כמו הנשר – מלך העופות – מוביל שינויים, שעיקר כוחו במבט חד מלמעלה המאפשר לו לתפוס הזדמנויות.

 

מהן אותן הזדמנויות עסקיות שמנהלים רבים אינם מצליחים לראות?

'הזדמנויות' משמען להתחבר לשינויים, להבין את דפוסי ההתנהגות של האוכלוסייה הצעירה, להבין במה נהיה רלוונטיים גם בעשור הבא. כדי לא לפספס את הרכבת, אפשר לרכוש מיומנויות של התנהלות עסקית מובילה, כגון:

  • פיתוח מיומנויות ניהול ומנהיגות
  • תקשורת ניהולית אפקטיבית
  • ניהול זמן ותעדוף משימות
  • ניהול והנעת עובדים
  • יצירתיות וחדשנות
  • למידה והתפתחות מתמדת
  • היכרות עם טכנולוגיות חדשות והטמעתן בתרבות הארגונית
  • מיתוג אישי, הערך המוסף והייחודיות שאתה נותן, היכולת לבלוט מעל המתחרים

 

 

מנהל שבוחר "בחיים החדשים" כמו הנשר, יצליח בתהליך רק אם יהפוך את הדיבורים למעשים.

מציגים לכם את הסולם להצלחה – חמשת הצעדים הבסיסיים כדי להצליח בהובלת השינוי:

 

שלב 1 – אבחון ומיפוי תמונת המצב הנוכחית

אבחון מקצועי הנותן את תמונת המצב האמיתית של העסק: SWOT – חוזקות, חולשות, איומים והזדמנויות.

 

שלב 2 – בניית התמונה העתידית – לאן רוצים להגיע?

לחלום בגדול, להעז לעצב את העתיד. לסמן את המטרות.

 

שלב 3 – מהסוף להתחלה – התכנית הייחודית שמשיגה את היעדים

שיטת העבודה המהפכנית המגשרת בין המצב המצוי למצב הרצוי, ובונה את המודל החדש.

 

שלב 4 – בונים צוות מנצח – הטמעת השינוי

כולם מדברים על שינוי. רק מעטים מבצעים אותו.  מטמיעים הרגלים חדשים ובונים צוות מנצח בנחישות ובהתמדה.

 

שלב 5 – שומרים על כושר – מעקב ובקרה

אנחנו בתהליך. השקענו מאמצים וכספים, עכשיו שלב התוצאות תוך שמירה על רמת ביצוע גבוהה.

 

 

כמו אצל מיודענו הנשר, זהו תהליך ארוך, אמיץ ולא פעם כואב.

שינוי הוא לא נוח, הוא מציף התנגדויות ומאלץ אותנו לעשות דברים שלא היינו רגילים לעשות לפני כן.

בעולם העסקי מקובל לקחת גורמי חוץ מקצועיים ובלתי תלויים המכירים את המערכות מחד ואת הדרכים מאידך

כדי להתמודד עם הכורח והאתגרים מתוך הבנה כי רק בדרך זו ניתן להניע עתיד חדש.

 

"כל אחד נכשל במשהו, אבל אני לא מוכן לא לנסות, אני מסוגל לקבל כישלון". מייקל ג'ורדן.

(המאמר המקורי פורסם במגזין לסוכני הביטוח "עדיף" בשנת 2018)

 

שיתוף ב:

קטגוריות

מאמרים וכתבות

ארכיונים
דילוג לתוכן