אומנות ההקשבה – הדרך להיות מנהל מצליח יותר

אנשים רוצים להיות עם מי שמקשיב להם!

אנשים בעלי יכולת הקשבה ברמה גבוהה מתגלים כבעלי כישורים גבוהים יותר בעבודה ובניהול מערכות יחסים משמעותיות ואיכותיות.

מחקרים מצביעים על כך כי יכולת ההקשבה שלנו היא אחד הגורמים שמנבאים מימוש היכולות להנהיג אנשים, להתגבר על חסמים והתנגדויות להוביל שינויים משמעותיים בארגון.

בעולם רווי מלל, שבו כולם צועקים את עצמם לדעת (שואפים לרכז את תשומת הלב סביבם), לא פלא כי הקשבה היא איכות נדירה ומבוקשת.

אנשים כמהים שיקשיבו להם.

אנשים רוצים להיות בחברתם של אנשים שיודעים להקשיב, להכיל ולגלות אמפתיה.

"המקשיבנים" נתפסים כסקרנים שמבינים עניין ומסוגלים לרתום אנשים לעבר מטרות.

נמצא קשר בין היכולת להקשיב לבין היכולת להבין טוב יותר את האנשים שסביבך.

למרות חשיבותה ועוצמתה של הקשבה, מסתבר כי זוהי אחת המיומנויות הכי מקופחות ומוזנחות, שלא נותנים עליה את הדעת דווקא משום שהיא נתפסת כמובנת מאליה.

 

מחקרים עדכניים מראים כי מנהלים מצליחים הם אלו שיודעים להקשיב היטב לעובדים ולמנהלים הכפיפים שלהם.

יכולת ההקשבה מנבאת את הפוטנציאל שלנו לצמיחה לתפקידים ניהוליים  בכירים יותר מאשר אינטליגנציה או תכונות אישיות אחרות.

אז מה הבנו עד כאן?

הקשבה היא מיומנות שצריך לתרגל ולפתח.  כמו בחדר כושר , זהו שריר שצריך לחזק.

 

עשרת הדיברות להקשבה אפקטיבית

  1. הימנע מהסחות דעתטלפון מכובה, סביבה שקטה, דלת סגורה.
  2. שתיקה היא כוח! אלוהים נתן לנו 2 אוזניים ופה אחד. זה היחס הנכון:  2/3 להקשיב, 1/3 לדבר .
  3. אמפתיההיכולת להיכנס לנעליים של האחר גם אם אנחנו חושבים או מרגישים אחרת.
  4. שאלות פתוחות / סקרניות ללא ביקורתיות וללא שיפוטיות – אין נכון / לא נכון, צודק /לא צודק  הישארו פתוחים למה שמגיע. רגשות שיפוטיים מחוץ לתחום.
  5. איפוק ושליטה עצמיתאל תקפצו לתוך הדברים של הדובר, אל תקטעו אותו, תנו לו לסיים את דבריו לפני שתגיבו. סבלנות היא מילת המפתח. אל תשלימו את המשפטים שלו ואל תכניסו את עצמכם לתוך הסיפור האישי של האחר. (ככה זה גם אצלי, זה מזכיר לי ש…) הישארו ממוקדים באדם שמולכם.
  6. נוכחות הראה לאדם שמולך שאתה כל הזמן נמצא איתו ע"י קשר עין, הינהון בראש, "כן, אני מבינה", "אהה", "מעניין מאוד" וכד'
  7. הקשבה למסרים המילוליים והבלתי מילוליים – שימו לב לשפת הגוף ולקול של הדובר. זיכרו, מעל ל 75% מהמסרים מועברים בכל מה שקשור בתקשורת הבלתי מילולית (הסודות שמעבר למילים).
  8. נשימה – נשימה עמוקה ומסונכרנת עם האדם שמולכם מייצרת חיבור, ביטחון ואמון.
  9. שאלות הבהרה – למה אתה מתכוון? אתה יכול לתת דוגמאות?
  10. שיקוף וסיכום – בסיום בצע שיקוף המסכם את עיקרי הדברים שהעביר – קבל הסכמה או דייק אותם.

 

 

 

שיתוף ב:

קטגוריות

מאמרים וכתבות

ארכיונים
דילוג לתוכן