עובדים לא עוזבים מקום עבודה, עובדים עוזבים מנהל!

אתמול פגשתי מנהלת בכירה בארגון בריאות ארצי שסיפרה לי על המצוקה הקשה בגיוס ושימור עובדים.

היא סיפרה היא נמצאת בפורומים רבים של מנהלים בארץ ובעולם וכולם מתארים מצוקה אדירה בעובדים.

"קשה למצוא עובדים ועוד יותר קשה להחזיק אותם אצלך בארגון לאורך זמן".

 

איך זה קורה? לאן נעלמו העובדים?  האם מגפת הקורונה הדביקה גם את שוק העבודה בחיידק מסתורי?

 

עובדים לא עוזבים מקום עבודה, עובדים עוזבים מנהל!

הרבה דברים עוברים שינויים והתייעלות (טכנולוגיה, דיגיטציה, בינה מלאכותית ועוד).

אולם – הצורך הבסיסי של האנשים אינו משתנה – והוא הצורך שיראו אותם, שיעריכו את כישוריהם הייחודיים ויכולותיהם.

שיתנו ויאפשרו להם מרחב פעולה וצמיחה כדי להיות משמעותיים.

המערכות החדשות מחייבות יצירת דפוסי עבודה – עובד מעביד – מעודכנים אשר דרך התנהלותם שונה בתכלית.

אם בעבר הפוקוס היה על הלקוחות, כיום חברות וארגונים מבינים כי המיקוד המרכזי הוא העובדים. 

 

בסיפרה "מנהיגות 3.0" מציינת ד"ר מיכל בן חמו את "מצוק הזכוכית"  – מושג משלים ל"תקרת הזכוכית"  –  מושג שמתאר את הנטייה המוגברת למנות נשים לתפקידים בכירים בארגונים במצבים מורכבים של משבר, חוסר יציבות וירידה במדדים הכלכליים.

מחקרים מראים כי נשים מקבלות הזדמנות לנהל צוותים וארגונים דווקא בעתות משבר.

הסיבות לכך ככל הניראה נובעות מהיכולת הנשית להכניס למשוואה אינטליגנציה ריגשית, יכולת הכלה ויחסי עבודה משוחררים ממתחים.

אותן נשים מקבלות הזדמנות להנהיג ולהוביל, אולם התוצאות שלהן מושוות למנהלים בארגונים בריאים בתקופות שפע מבלי לקזז את נקודות הפתיחה הנחותות.

"חשוב ניהול, חשוב גבר" – תפיסה רווחת בימים כתיקונם.

"לחשוב משבר, לחשוב אישה" – תפיסה ניהולית בימי משבר.

 

התייעלות והתאמות   

בעולם שבו התמודדות עם שינויים הם הדבר הכי קבוע, ארגונים נדרשים לאמץ התאמה לשינויים בקצב המהיר.

לדוגמא, קצב מהיר של פיתוח מוצרים והחדרתם לשוק, התאמת ערוצי שיווק חדשים ויצירתיים במציאות משתנה, שינויים במערכות השירות תוך הכשרת מנהלים ועובדים להטמעת הנהלים.

היערכות באופן חכם ומתוחכם הם שובר השוויון שמאפשר לארגון חיים והתחדשות.

הבשורה המעודדת היא כי ניתן לטפח חוסן אישי וארגוני כדי להצליח ולשגשג גם במציאות משתנה ותחרותית.

 

להלן כמה טיפים:

המיומנויות הרכות הן המלך החדש!

הקשבה, הכלה, אמפתיה, שיקוף, יוזמה, משא ומתן, טיפול בהתנגדויות ופתרון קונפליקטים בדרך של גישור – מיומנויות אלו מהוות מקפצה ארגונית לבניית צוותים יעילים. צרו חדרי כושר לתקשורת. השקיעו בטיפוח מערכות יחסים מקדמות.

השפעתן קריטית על שיפור התוצאות הכלכליות.

 

טרנספורמציה בשיטת הניהול

מנהלים רבים צמחו מהשטח ואין להם כישורים לניהול.  הדרך: שיכלול מיומנויות ניהול ומנהיגות.

מנהל מודרני מבין כי אין אפשרות להיות מעולה בכל השטחים ולכן הוא מקיף את עצמו באנשים מצוינים שייצרו סינרגיה בה השלם גדול מסך חלקיו – בונה צוות מנצח.

 

המנהל הכל יכול, one man show – אני ואני, היררכיה וריכוזיות, הנחתות מלמעלה, תנו רק מספרים, את שורת רווח והפסד – כל זה  OUT, וזה שייך לעולם הניהולי של האתמול.

 

מה במקום?

  • פיתוח צוותי עבודה חושבים, יצירתיים ותומכים.
  • תרבות ארגונית המעודדת למידה והתפתחות כדרך חיים, דיאלוג, סיעור מוחות ושיתופיות.
  • תם עידן טיסות הסולו, אין תחליף לאנשים טובים שלוקחים אחריות ושותפים להצלחה.
  • ארגון מתחדש משקיע בהון האנושי, בידיעה שזוהי ליבת הידע ומנוע הצמיחה.
  • שינוי תפיסה ניהולית יחד עם המוכנות להצמיח ולטפח כוחות חדשים וטובים זהו התמהיל המיטבי להתמודד עם הקושי בגיוס ושימור עובדים.

 

הכותבת היא יועצת ארגונית, מאמנת עסקית ואישית מנחת סדנאות

התמחות בשיפור מיומנויות ניהול ופיתוח צוותים.

שיתוף ב:

קטגוריות

מאמרים וכתבות

ארכיונים
דילוג לתוכן