חוסן בזמן חירום
10 כלים לבניית חוסן אישי וארגוני בתקופות מאתגרות
החיים של כולנו השתנו – שוב.
מצב החירום המתמשך, בין אם מלחמה, מגפה או משבר כלכלי, מביא איתו חוסר ודאות, עומס רגשי, ותחושת שחיקה שמחלחלת פנימה – גם לארגונים הכי חזקים.
דווקא בתקופות כאלו, היכולת של אדם ושל ארגון "לעמוד על הרגליים" – לא רק לשרוד, אלא גם להמשיך לפעול, להוביל ולצמוח – היא לא מובן מאליו.
זו מיומנות. זו בחירה. וזה נקרא חוסן.
אז מהו חוסן – ואיך בונים אותו?
חוסן אישי הוא היכולת הפנימית להתמודד עם מצבים מורכבים, להישאר פעילים, לחשוב באופן אפקטיבי גם תחת לחץ, ולמצוא כוחות גם כשנדמה שאין.
חוסן ארגוני הוא היכולת של הארגון כולו – הנהלה, צוותים, מערכות – לתפקד באי-ודאות, להמשיך להניע אנשים ומשימות, ולהתאים את עצמו למציאות משתנה.
אלו אינם מושגים תיאורטיים – אלא כלים פרקטיים לניהול מושכל ונכון של מצבי קיצון.
10 עקרונות לבניית חוסן בתקופות מאתגרות
1. שמור על שגרה גם כשכלום לא שגרתי
שגרה היא עוגן. גם אם היום נראה אחרת – נסו לשמור על פעילויות קבועות: פתיחת יום, שיחת צוות, ארוחת ערב משפחתית. היא מעניקה תחושת יציבות וביטחון.
2. לא להישאר לבד – לדבר, לשתף, להיות חלק
חוסן נבנה בקשר. תעודדו שיח פתוח בין עובדים, תיצרו מרחבים בטוחים לשאול "מה שלומך?" באמת.
3. הקשבה מנהיגותית – לא רק ניהול משימות, אלא ניהול רגשות
מנהל/ת בתקופת חירום לא נמדדים רק ביעדים – אלא גם ביכולת להקשיב, להכיל, ולתת מענה אנושי למצוקה.
4. לזהות את תחומי השליטה – ולפעול מתוכם
גם כשהמציאות לא בשליטתנו – יש המון שכן. כשאנחנו פועלים מתוך תחום ההשפעה שלנו, אנחנו מתחזקים ומחזקים אחרים.
5. הפסקות יזומות למילוי מצברים
לא מותרות – הכרח. קחו רגעים קטנים של נשימה, הליכה, קפה עם שקט. אתם לא יכולים לנהל מתוך ריק.
6. לזהות חוזקות ולהשתמש בהן
לכל אדם יש יכולות ייחודיות. זיהוי החוזקות והכוונת העובד לפעול מתוכן – במיוחד בעת משבר – מחזקים את תחושת הערך העצמי והתרומה.
7. להגביל חשיפה לחדשות ולשיח מלחיץ
במיוחד לצוותים רגישים – כדאי להמליץ על זמנים מוגדרים להתעדכן ולא יותר. פחות חדשות – יותר בהירות.
8. לשדר אמון ותקווה – גם כשאתם בעצמכם לא בטוחים
לא מדובר בהעמדת פנים, אלא ביצירת מרחב של ביטחון. אמירות כמו "אנחנו ביחד בזה", או "נעבור את זה שלב-שלב" – עושות הבדל.
9. לאמן את עצמנו ואת הצוותים בגמישות מחשבתית
תרגילים פשוטים של פתרון בעיות, תרחישים משתנים או למידה מטעויות – מלמדים אותנו לא להיתקע בפרדיגמות.
10. לתת משמעות. לחבר מחדש את הסיבה שאנחנו קמים בבוקר
בתקופות חירום, משמעות אישית וארגונית היא דלק. תעזרו לעובדים ולצוותים לזכור למה העבודה שלהם חשובה – במיוחד עכשיו.
כמה מילים אישיות לסיום
העקרונות שבמאמר זה נולדו מתוך עבודה רבת שנים עם ארגונים, מנהלים, צוותים וקבוצות – מהשטח, מהמשרדים, ומהשיחות האינטימיות שמתרחשות דווקא כשקשה.
הם מבוססים על ניסיון מצטבר בליווי תהליכי שינוי, משברים והובלה בתוך כאוס – מתוך אמונה שכל אדם וכל ארגון יכולים לבנות לעצמם עוגנים של יציבות, משמעות ואופטימיות גם ברגעים המאתגרים ביותר.
עכשיו זה הזמן להשקיע בחוסן
מנהלים ומנהלות – התקופה הנוכחית לא מאפשרת לחכות.
אם לא ננהל את החוסן של הצוות – השחיקה תנהל אותנו.
במסגרת הליווי שאני מעניקה לארגונים, אני מציעה סדנאות ממוקדות לחיזוק החוסן האישי והארגוני בזמן חירום – עם כלים מעשיים, סימולציות מותאמות, ושיח פתוח שנותן מקום גם לפחדים וגם לתקווה.
מעוניינים לבנות חוסן בארגון שלכם?
השאירו פרטים כאן ואחזור אליכם.
גם בתקופות הכי סוערות – אפשר וצריך לבחור בהובלה מתוך חוזק, אנושיות, וגמישות.
אני כאן ללוות אתכם בדרך.